top of page

O zi cât o vilegiatură

Într-o zi în care primăvara încerca din răsputeri să își facă simțită prezența printre vântul tăios și soarele relativ, ne-am pus în mișcare. Nu ne-am îndepărtat prea tare de locurile de reședință, căci Lidia Mihuț și Marius Mixich, organizatorii ieșirii noastre, au stabilit ca puncte musai de vizitat obiective din localitățile prin apropiere. Spălându-ne cu dimineața pe ochi, înviorându-ne cu nădejdea unei zile senine și îndesând în bagajul sufletesc multă voie bună am plecat spre prima destinație. Ajunși la Comloșu Mic, am poposit într-un vechi hambar șvăbesc. Aici am aflat că hărnicia și dorința de a aduce o fărâmă de schimbare în societate se fac cu multă dăruire și efort susținut. Toate acestea s-au materializat în „Hambarul cu Carte” - un proiect ale cărui acțiuni se îndreaptă spre încurajarea cititului în rândurile copiilor.

De la mic la mare, adică… de la Comloșu Mic ne-am îndreptat spre Comloșu Mare, unde am descoperit urmele lăsate de înaintași prin clădirile care le spun poveștile: clostere, conace, monumente istorice. Nu puteam părăsi localitatea fără a afla istoria celei mai longevive publicații rurale, „Suflet Nou”. Domnul Profesor Traian Galetaru ne-a făcut o incursiune prin devenirea revistei și ne-a oferit șansa de a deveni colaboratori ai acesteia. Dorul de ducă ne-a scos din curtea profesorului Galetaru cu o întrebare: Cât de lungă o fi Lunga?. Răspunsul l-am aflat numaidecât, căci privirile noastre au străpuns localitatea de la un capăt la altul, mirate de întinderea liniară nemaiîntâlnită.

Satele din Banat ascund multe povești!

Am luat apoi drumul poeziei, pe lângă frontierele imaginației, și-am șerpuit printre câmpuri întinse și verzi până ce-am ajuns la Teremia Mare. Aici l-am întâlnit pe Nichita Stănescu prin intermediul versurilor recitate de Marius Mixich. Am pășit ulterior pe străzile largi care ne reaminteau de tihnita viață la țară.

Atât ochii, cât și sufletele ne erau hrănite. Dar cum pentru a exista în condiții optime trebuie să și prânzim, am luat drumul unei mori care și-a recăpătat viața prin transformarea într-un restaurant. Așadar, vizita la Sânnicolau Mare a debutat cu o pauză de masă pentru ca apoi, ghidați de Cristina Lihat și Iancu Berceanu, să descoperim orașul. Am mers pe calea culorii fiindu-ne dezvăluite atelierul Cristinei și unele dintre lucrările acesteia. Ulterior, Iancu ne-a făcut prezentări detaliate ale istoriei locale și ale unor clădiri. Cum călătorului îi șade bine cu drumul, Dudeștii Vechi a fost următoarea oprire. Muzeul Minorității Bulgare și Biserica Romano-Catolică au fost elementele pe care le-am bifat pe harta deplasării noastre. Ziua s-a încheiat cu drumul spre cel mai vestic punct al țării și locul de confluență al granițelor României, Serbiei și Ungariei cunoscut drept Triplex Confinium.

Lidia și Marius - doi organizatori pe cinste!

Chiar dacă poate părea desuet faptul că plimbarea noastră s-a desfășurat aproape în integralitate prin zone rurale, Lidia Mihuț și Marius Mixich au un talent aparte de a pune în valoare locuri subestimate. Personalitatea celor doi, meticulozitatea cu care pregătesc fiecare ieșire și modul în care se pun la dispoziția drumeților sunt ingrediente cheie, care contribuie la transformarea plimbării într-o amintire demnă de presat între paginile mersului vieții.